Çin Ticaret Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, AB’nin geçen yıl başlattığı sübvansiyon soruşturmasının akabinde kesimin devlet tarafından desteklendiği gerekçesiyle Çinli üreticilere getirilen ek gümrük tanımlarına ait adımlar konusunda hemfikir olunmadığı ve bunların kabul edilmediği belirtildi.
Pekin idaresinin, Çinli şirketlerin yasal haklarını ve çıkarlarını korumak için her türlü önlemi alacağı tabir edilen açıklamada, bu hususta DTÖ’nin ihtilaf tahlil sistemine başvurduğu kaydedildi.
Açıklamada, Çin’in uyuşmazlıkların diyalog yoluyla tahlilinden yana olduğu ve AB ile yeni evre müzakereler yürütüldüğü belirtilerek, “Umarız Avrupa tarafı Çin ile yapan şekilde işbirliği yapar ve iki tarafın da kabul edeceği, ticari sürtüşmelere yol açmayacak bir tahlile ulaşılabilir.” sözüne yer verildi.
AB Kurulu, dün yaptığı açıklamada Çin’de üretilen elektrikli arabalara yönelik sübvansiyon soruşturmasının tamamlandığını ve bu ülkeden AB’ye elektrikli araba ithalatına 5 yıllığına ek gümrük vergiler getirildiğini bildirmişti.
Bugün AB Resmi Gazetesi’nde yayımlandıktan sonra yarından itibaren yürürlüğe girecek yeni düzenlemeyle, ABD’li elektrikli araç üreticisi Tesla’nın Çin’de üretilen modellerine yüzde 7,8, Çin şirketleri BYD’ye yüzde 17, Geely’e yüzde 18,8, soruşturmada işbirliği yapan üreticilere yüzde 20,7, işbirliği yapmayan devlete ilişkin SAIC Motor ve öbür şirketlere ise yüzde 35,3 ek vergi getirilecek.
ÇİN İLE AB ORTASINDA TİCARET SAVAŞI BAŞLAYABİLİR
Komisyonun Ekim 2023’te başlattığı sübvansiyon soruşturmasının akabinde gelen tarife artışları, Çin ile AB ortasında bir ticaret savaşını başlatmaya aday görünüyor.
Çin Ticaret Bakanlığı, AB ülkelerinin 4 Ekim’de tarife artışlarına onay vermesinin akabinde AB ülkelerinden ithal konyaklara süreksiz gümrük vergileri getireceğini bildirmişti. Öte yandan Çin, daha evvel de Avrupa’dan ithal domuz eti eserlerine damping, süt eserlerine ise sübvansiyon soruşturması başlatmıştı.
Pekin idaresi, ayrıyeten Avrupa’dan ithal arabalara ek gümrük tarifeleri uygulayabileceği sinyalini veriyor. Ticaret Bakanlığı, büyük motor hacmine sahip akaryakıtlı ithal araçlara yönelik gümrük tarifelerini artırmayı planladığı duyurmuştu. Bu türlü bir adımın, Çin’deki geniş motorlu taşıtların büyük kısmını ihraç eden AB ülkelerinin şirketlerini olumsuz etkileyeceği öngörülüyor.