800 hektar arazi üzerine inşa edilen Çukurova Memleketler arası Havalimanı’na yarın yapılacak açılış merasimi öncesinde gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu basın açıklaması gerçekleştirdi. Bakan Uraloğlu’na Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan ile Adana Valisi Yavuz Selim Köşger eşlik etti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, “Yarın, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle açacağımız, ülkemizin 58. havalimanı olan Çukurova Memleketler arası Havalimanı ile ülkemizin havacılık alanındaki en kıymetli projelerinden birini daha muvaffakiyetle tamamlamanın gururunu yaşıyoruz. Asya ve Avrupa ortasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu üzere Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika’ya uzanan kuzey güney koridorlarının da tam ortasında bulunan ülkemiz 4 saatlik uçuş müddetiyle 1,4 milyar insanın yaşadığı 67 ülkenin merkezinde süper bir lokasyona sahiptir. Bu eşsiz pozisyonumuzun 2002 yılından itibaren yürüttüğümüz ulaşım siyasetleri ve faaliyetleriyle, dünyada en süratli gelişim gösteren ülkelerden biri olmamızda hissesi olduğunu düşünüyorum. ‘Dünyada Ulaşamadığımız Hiçbir Nokta Kalmayacak’ maksadıyla hareket ederek ülkemizi dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkelerinden birine dönüştürdük. 2002’den bu yana etkin havalimanı sayımızı yarın açacağımız Çukurova Memleketler arası Havalimanı’yla birlikte 26’dan 58’e çıkarıyoruz. 2053 gayelerimiz kapsamında da etkin havalimanı sayımızı 61’e çıkaracağız. Dış sınırlarda 50 ülkede 60 noktaya uçuş gerçekleştiriliyorken uçuş ağımıza 286 yeni nokta ekleyerek 131 ülkede 346 noktaya ulaştırdık. 2002’de iç ve dış sınırlarda seyahat eden yaklaşık 34.5 milyon olan yolcu sayımızı da 2023 yılında 214 milyonun üstüne taşıdık” diye konuştu.
“Pistimiz en geniş gövdeli yolcu uçaklarının dahi iniş ve kalkışına imkân sağlayacak”
2024 yılı istatistiklerini incelediklerinde bu yıl yolcu sayısının daha da artacağını ve 230 milyon üstünde yolcu taşıyacaklarına değinen Bakan Uraloğlu, “Bu yıl Temmuz sonu prestijiyle hava yolu ile seyahat eden yolcu sayımız 129 milyon 738 bin 772’ye ulaştı. Bu sayı geçen yıl birebir devirde yaklaşık 118 milyondu. İstanbul Havalimanımız Temmuz ayında da Avrupa’nın en ağır havalimanı olarak yıllardır sahip olduğu birinciliği sürdürdü. 3 Ağustos’ta da Antalya Havalimanı’mız da iç ve dış sınırlarda toplam 223 bin 217 yolcu ve bin 217 uçağa hizmet vererek, rekor kırdı. Havayolu bölümümüzün gücüne güç katacak Çukurova Memleketler arası Havalimanı ile sivil havacılık bölümümüzün gelişimi ismine yeni bir imza daha atıyoruz. Ağaç formunda tasarlanan hava denetim kulesi, Çukurova’nın narenciyesinden esinlenen turuncu rengi ve bölgenin simgesi pamuk motifleri ile süslü, Çukurova bölgesinin yöresel kültürünü de yansıtan mimari dokunuşlarla bölgeye yakışan süper bir eser oldu. Açılışı için bölge insanımızı daha fazla bekletmemek ismine altyapı inşaatını öz kaynaklarımızla süratlice bitirdik. KET 2 standardında 3 bin 500 metre uzunluğunda ve 60 metre gövde genişliği ile ana pistimizi inşa ettik. Pistimiz bu durumuyla en geniş gövdeli yolcu uçaklarının dahi iniş ve kalkışına imkân sağlayacak. Tekrar altyapı projesi kapsamında 3 bin 500 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliği ile acil durumlar için de uygun olan yardımcı pisti, 2 adet yüksek hız taksiyolu, 48 uçak kapasiteli yaklaşık 279 bin metrekare apronu, 21 uçak kapasiteli yaklaşık 56 bin metrekare genel havacılık apronu, 2 adet yer hizmetleri araç park yeri, nöbetçi kulübeleri ve etraf güvenlik yolu üzere imalatları da tamamladık. 3 etap olarak imali projelendirilen havalimanımızın tüm etapların toplam sabit yatırım bedeli yaklaşık 244 milyon 515 bin avrodur. 244,5 milyon avro yatırımla hayata geçen havalimanımızdan 25 yıl içerisinde de 297 milyon 100 bin avro kira bedeli elde edeceğiz. 9 milyon yıllık yolcu kapasitesi, 110 bin metrekare terminal alanı ve 3 bin 500 metre uzunluğa ve 60 metre genişliğine sahip ana pisti ile bölgenin tüm havayolu muhtaçlığını karşılayacaktır. Başta Mersin ve Adana ile Osmaniye ve Niğde’ye de olan yakınlığıyla bu kentlerde yaşayan 5 milyonun üstündeki vatandaşımıza hizmet edecek, Türkiye’nin Orta Doğu ülkelerine açılan en değerli kapılarından biri olacaktır” halinde konuştu.
“Yıllık toplam 578 milyon lira tasarruf edeceğiz”
Açıklamalarını sürdüren Uraloğlu, “Çukurova Memleketler arası Havalimanımız bölgesel olması niteliğiyle de havacılık alanındaki en değerli altyapı yatırımlarımızdan birisi. Çukurova bölgesinin gelişimine büyük katkı sağlayacak ve bölgesel kalkınmanın lokomotifi olacak. Bölge ve ülke genelinde direkt ve dolaylı olarak yaklaşık 3 bin kişinin istihdamına da katkı sağlayacak. Zira bölgedeki işletmelerin havayoluyla daha süratli ve faal bir halde mal taşımasını, lokal işletmelerin global tedarik zincirlerine entegrasyonunu kolaylaştıracak. Bu da bölgedeki işletmelerin daha geniş pazarlara açılmasını ve ihracat potansiyellerini artırmasını sağlayacak milletlerarası arenada rekabet gücünü arttıracaktır. Bilhassa tarım faaliyetlerinin gelişmişliğiyle bilinen Çukurova bölgemizin artık ürettiği tarım eserleri üzere süratli bozulan ve vaktinde teslimat gerektiren malların taşınmasında hava yoluyla lojistik avantajlar sağlayacaktır. Bu da üretim süreçlerinin optimize edilmesi ve maliyetlerin düşürülmesi manasına gelmektedir. Ancak tüm bunları gerçekleştirmek için havalimanlarına ulaşımı sağlayacak temas yollarının gelişmişliği de çok kıymetlidir. Havalimanımıza hem D-400 devlet yolundan hem de otoyoldan ulaşım sağlanacaktır. Ayrıyeten Çukurova Memleketler arası Havalimanımızı inşa ederken eş vakitli olarak havalimanımızın temas yolları çalışmalarını da başlatmıştık. Havalimanı irtibat yolları ile yolcu nakliyatının yanı sıra Mersin Limanı, Mersin ve Adana Organize Endüstrileri, İskenderun Körfezi Sanayi Tesisleri, Yumurtalık Hür Bölgesi üzere sanayi ve ticaret bölgelerinden gelen ihracat eserlerinin karayolu ve demiryolu ile havalimanına ulaşımını da sağlayacağız. Havalimanımızın karayolu ilişkisini sağlayan yolumuzu 15,9 kilometre uzunluğunda, bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş yol standardında tamamladık. Bu projemiz kapsamında toplam 348 metre uzunluğunda 8 köprü ve 127 metre uzunluğunda farklı düzeyli kavşak inşa ettik. Yolumuz sayesinde vakitten 494 milyon lira, akaryakıttan 84 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 578 milyon lira tasarruf edeceğiz. Karbon salınımını ise yılda 10 bin 168 ton azaltmış olacağız” sözlerini kullandı.
“Adana ve Mersin’den trenle 23 dakikada ulaşım sağlanacak”
Havalimanının imali devam etmekte olan ‘Mersin-Adana-Osmaniye Gaziantep Süratli Tren Yolu Çizgisi’yle entegre olacak demiryolu teması üzerinde ise çalışmalarını ağırlaştırdıklarına dikkat çeken Uraloğlu: “Tüm inşa çalışmalarımızı da 2026 yılı içerisinde tamamlamayı ve çizgimizi hizmete açmayı hedefliyoruz. Demiryolu ilişkimiz tamamlandığında hem Adana’dan hem de Mersin’den trene binen vatandaşlarımız Çukurova Havalimanı’na yaklaşık 23 dakikada süratli, inançlı ve konforlu bir formda ulaşım sağlayabilecek” sözlerine yer verdi.
“Adana Şakirpaşa Havalimanı kapatılmayacak”
Adana Şakirpaşa Havalimanı’nın kapatılmayacağını vurgulayan Bakan Uraloğlu, “Kapatılacağına dair gerçeği yansıtmayan palavra yanlış haberlere de açıklık getirelim. Tekraren söyledik ancak tekrar tekrar edelim Adana Şakirpaşa Havalimanı kapatılmayacak. Burada gözden kaçırılmaması gereken nokta şu bizler havalimanımızı hakim rüzgar tarafı açısından uygun olup olmadığına, arazinin tipine, yer ve yer altı suyu durumuna, kent merkezlerine uzaklık ve ulaşım imkânları üzere birçok istikametten kıymetlendirerek bulunduğu yere inşa ettik. Bakanlık olarak yaptığımız etüt ve fizibilite çalışmalarıyla projelerimizi coğrafyanın emrettiği ve mühendisliğin de müsaade ettiği imkanlar doğrultusunda hayata geçiriyoruz. ‘Oraya yakın oldu, buraya uzak kaldı’ diyerek kentlerimizi ayrıştırmak manasız. Tam bilakis iki kenti yeni bir ortak paydada bir ortaya getirmesiyle birleştirici bir proje. Çukurova Milletlerarası Havalimanı bölgenin havalimanı. Ve ismi da üstünde olduğu üzere milletlerarası bir havalimanı olarak Adana, Mersin, Osmaniye, Niğde başta olmak üzere tüm bölgeye hizmet edecek. Hiç elbet Çukurova Milletlerarası Havalimanı’nın bakanlığımızın üzerinde ağır çalışmalar yürüttüğü Yeni İpek Yolu olarak nitelediğimiz Kalkınma Yolu Projesi hayata geçtiğinde ehemmiyeti bir kat daha artacaktır. Bildiğiniz üzere bu projeyle Basra Körfezi’nde inşa edilmekte olan FAV Limanı’ndan başlayıp ülkemizde Şırnak Ovaköy’e, oradan da Ege Denizi’ne, Karadeniz’e ve Akdeniz’e açılacak olan çok değerli bir ticaret koridorunu hayata geçiriyoruz. FAV Limanı’ndan Londra’ya kadar kara ve demir yolu ile Avrupa’nın her ülkesine kesintisiz ulaşım sağlayacağız. Hindistan, Doğu Asya ve Basra Körfezi üzerinden Irak’a gelecek yükleri Avrupa’ya ulaştıracak projenin geniş bir coğrafyaya yarar sağlayacağını öngörüyoruz. Bu proje hayata geçtiğinde Çukurova Bölgesi Kalkınma Yolu’nun ülkemizdeki birinci duraklarından biri olacak ve bölgenin sosyo-ekonomik kalkınmasına büyük katkıları olacak. Bu noktada Çukurova Milletlerarası Havalimanı da hem bölgemizin hem de ülkemizin havacılık alanında memleketler arası bir aktarma merkezi olması ismine kıymetli bir yatırım oldu. Havalimanımız ile birlikte ülkemizin geleceğe açılan kanatları daha da büyümüştür” diyerek kelamlarını tamamladı.