MEB’den ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ genelgesi

Bakanlıktan yapılan açıklamaya nazaran; öğrencilerin zihinsel, toplumsal, duygusal, fizikî ve ahlaki bakımdan çok taraflı gelişimini desteklemek gayesiyle geliştirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin uygulanmasına ait genelge, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in imzasıyla yayımlandı.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne yönelik planlanan eğitimler kapsamında eğitici eğitimleri, 3 Haziran’da başladı. Öğretmenlerin eğitimi ise 2-6 Eylül tarihleri ortasında mesleksel çalışma periyodunda Vilayet Ulusal Eğitim Müdürlükleri koordinesinde yapılacak.

Eğitimler, eğitici eğitimi evrakı alan öğretmenler tarafından okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9’uncu sınıf seviyesinde öncelikle bu sınıflarda derslere girecek öğretmenlere yönelik İl/İlçe Ulusal Eğitim Müdürlükleri ve okul idareleri tarafından 3 gün sürecek biçimde teorik ve uygulamalı olarak planlanacak ve uygulanacak.

EĞİTİMLER BRANŞ TEMELLİ PLANLANACAK

Eğitici eğitimi dokümanı alan öğretmenler tarafından tüm kademelerde okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöğretim hazırlık ve 9’uncu sınıf seviyeleri dışındaki başka sınıf seviyelerinde derslere giren öğretmenlere yönelik de ayrıyeten teorik ve uygulamalı eğitimler yapılacak. Bahse bahis sınıf seviyelerinde derse giren öğretmenlere yönelik düzenlenecek eğitimler; 1’inci periyot içinde yer alan orta tatilde, Vilayet Ulusal Eğitim Müdürlükleri koordinesinde İl/İlçe Ulusal Eğitim Müdürlüklerince planlanarak yapılacak ve tüm öğretmenlerin ilgili eğitimlere iştiraki sağlanacak. Planlanan eğitimler branş temelli olarak en fazla 50 kişilik kümeler formunda düzenlenecek.

Eğitici eğitimi dokümanı alan öğretmenlerin, okul yönetimleri tarafından hazırlanacak şube ve ders dağılımlarında öncelikli olarak ilgili sınıflara görevlendirilmeleri sağlanacak, ilgili sınıflar seviyesinde derse girecek öğretmenlerin kesinlikle branşlarında eğitim almaları sağlanacak.

Herhangi bir zorunlulukla ilgili sınıflarda öğretmen değişimi yaşandığında bu sınıflara girecek öğretmenler eğitimlerini tamamlayarak derslere girebilecek.

TÜM KADEMELERDEKİ OKUL YÖNETİCİLERİ ORTAK METNİ İNCELEYECEK

İl Ulusal Eğitim Müdürlükleri koordinesinde Vilayet ve İlçe Ulusal Eğitim Müdürlükleri tarafından yapılacak planlama dahilinde tüm kademelerdeki okul yöneticilerinin Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni’ni incelemeleri sağlanacak.

Yöneticilere yönelik eğitimlerde Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne nazaran yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin rol ve misyonları ile ilgili bilgilendirme ve müzakereler gerçekleştirilecek, okul yöneticileri modelin yapı taşları ve temel yaklaşımı konusunda eğitime tabi tutulacak. İlgili eğitimler, 1 Eylül tarihine kadar tamamlanacak.

Zümre toplantılarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel yaklaşımı ve öğrenci profili doğrultusunda öğretim programları ve ders kitapları göz önünde bulundurularak modelde yer alan tüm bileşenlerin aktif ve yanlışsız bir biçimde hayata geçirilmesini sağlayacak planlamalar yapılacak. Bu kapsamda planlama ve uygulama yapılırken temel, bütünleşik ve üst seviye düşünme maharetlerinden oluşan kavramsal hünerler, alan maharetleri ve eğilimler dikkate alınacak.

‘Erdem-değer-eylem’ çerçevesi, toplumsal duygusal öğrenme hünerleri ve sistem kanısı olarak yapılandırılan okuryazarlık marifetlerini içeren programlar ortası bileşenler, zenginleştirme ve destekleme olmak üzere ikiye ayrılan farklılaştırma uygulamaları temel alınacak.

Temel kabuller, öğrenme ispatları, ön kıymetlendirme, köprü kurma, öğrenme öğretme uygulamaları, disiplinler ortası münasebetler dikkate alınacak.

Ayrıca okul temelli planlama kapsamında etkinliklerde öğrenci iştirakini destekleyici, yaparak ve yaşayarak öğrenmeye imkan tanıyan ve öğrencilerin bütüncül gelişimini amaçlayan çalışmalar, toplumsal sorumluluk çalışmaları ve hayat uzunluğu öğrenme olarak yer alan program dışı etkinlikler dikkate alınacak.

ÖĞRENME HÜNERLERİ KAZANDIRILMASI ÖNCELİKLENDİRİLECEK

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin yapısı gereği her cins lokal koşul ve imkanda uygulamaya müsait olduğu göz önünde bulundurularak öğretim programlarının öğrenme çıktılarının gerektirdiği hünerler azami seviyede öğrenciye kazandırılacak biçimde planlama yapılacak.

Genel eğitim programı uygulayan özel eğitim okullarında/sınıflarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programları uygulanacak, öğrenciler için kişiselleştirilmiş eğitim programları (BEP) Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı temel alınarak hazırlanacak.

Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında eğitimlerini sürdüren özel eğitim muhtaçlığı olan öğrenciler için de BEP’ler Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı temel alınarak hazırlanacak.

Özel eğitim muhtaçlığı olan çocuklar ve aileleri için, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli temel alınarak hazırlanmış Özelleştirilmiş Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı’nın özel eğitim okullarında uygulanması sağlanacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda çocuklara sunulacak ders kitapları ve e-içerikler, öğrencilerin çok istikametli gelişimi için birbirinin tamamlayıcısı olarak hazırlandı.

Bu nedenle, ders kitapları ve ders kitaplarında yer alan e-içeriklerin tamamı kullanılacak.

ÖLÇME VE KIYMETLENDİRME UYGULAMALARI SÜREÇ ODAKLI OLACAK

2024-2025 eğitim ve öğretim yılında okutulacak ders kitaplarının zümre çalışmaları sürecinde öğretmenlerimiz tarafından ‘eba.gov.tr’ platformundan indirilerek incelemeleri sağlanacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında yapılacak sınıf içi ölçme kıymetlendirme faaliyetleri, öğrencilerin bilgi ve marifet seviyelerinin ölçülmesinin yanı sıra; öğrenme eksiklikleri ve eğilimlerine ait data oluşturacak biçimde planlanacak.

Ölçme ve kıymetlendirme faaliyetleri; marifet odaklı, öğretim sürecini en üst seviyede destekleyen ve geri bildirim sağlayan geliştirici bir yapıda olacak biçimde yürütülecek. Ölçme ve kıymetlendirme uygulamaları Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne uygun olarak süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla yürütülecek.

Eğitim öğretim yılı içerisinde sınıf içi ölçme uygulamaları hariç öğrencileri akademik başarılarına nazaran sıralayacak ve onları bir yarışa dahil edecek biçimde vilayet, ilçe ve okul geneli imtihanlar yapılmayacak.

Sınıf içi ölçme kapsamında gerçekleştirilecek yazılı imtihanları öğrenme çıktıları temel alınarak bilgi ve maharet bütünlüğünü ölçecek şekilde eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri tarafından hazırlanıp uygulanacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında ülke genelinde yapılacak ortak imtihanlarda uygulama birlikteliğinin sağlanması, ölçme ve değerlendirmede aktif sonuçlar elde edilmesi hedefiyle derslerin yıllık planları eğitim kurumu sınıf/alan zümrelerince, Bakanlık tarafından yayımlanacak örnek yıllık çerçeve planlar dikkate alınarak hazırlanacak.

Yıl içinde yapılan zümre, öğretmenler kurulu toplantılarında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan öğretim programlarına yönelik görüş ve teklifler Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın İzleme ve Kıymetlendirme Sistemine (TTKB-İDES) işlenecek.

Eğitim kurumu sınıf/alan zümreleri tarafından Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programlarına ilişkin ders kitapları ile eğitim araç gereçlerine ait görüş ve teklifler ilgili ders kitabının art kapağındaki karekod üzerinden TTKB-İDES’e işlenecek.

ÖĞRENCİLERİN OKUDUKLARI YAPITLARIN İÇERİĞİNİ DEĞERLENDİRMELERİ SAĞLANACAK

İlkokul, ortaokul kademelerinde Türkçe, lise kademesinde ise Türk Lisanı ve Edebiyatı derslerinde, yaygın edebi tipler ortasından seçilmek kaydıyla ilgili sınıflar seviyesinde her devir iki, öğretim yılı boyunca toplam dört eser okunacak ve bir eleştirel sinema tahlili yapılacak. Öğretim programı kapsamında değerlendirmeye tabi olacak dört yapıtın dışında da öğrencilerin kitap okuması teşvik edilecek. Kelam konusu yapıtların seçiminde telif hakları ve şahsî bilgilerin korunmasıyla ilgili konulara itina gösterilecek. Okunacak yapıtların ve izlenecek sinemaların belirlenmesinde öğretim programında yer alan metin seçimi ölçütleri dikkate alınacak. Yapıtların bu ölçütler doğrultusunda zümre öğretmenleri tarafından öğrencilerin yaş ve sınıf düzeylerine uygun olarak belirlenmesi; Türkçe, Türk Lisanı ve Edebiyatı Öğretim Programları ekinde yer alan Eleştirel Okuma, Dinleme/İzleme Formu kullanılarak öğrencilerin okudukları ve dinledikleri/izledikleri yapıtların içeriğini değerlendirmeleri sağlanacak. Değerlendirmeler devir sonunda verilecek iki performans notundan biri olarak dikkate alınacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir